Collegium Maius, pokój nr 216
e-mail: p.dobro@amu.edu.pl
Biogram
Prof. UAM dr. hab. w Zakładzie Estetyki Literackiej Instytutu Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwent UAM i Dartington College of Arts na kierunku Performance Studies. Literaturoznawca, estetyk, teatrolog. Łącząc zainteresowania artystyczne i społeczne, zajmuje się problemami współczesnej estetyki w perspektywie performatywnej, politycznej i krytycznej. Krytyk teatralny i literacki, komentator życia artystycznego, tłumacz, eseista. Redaktor działu teatralnego internetowego wydania „Czasu Kultury”, stały współpracownik miesięcznika „Dialog”. Recenzent pism „Teatr”, „Didaskalia”; portalu internetowego „Teatralny.pl”. W latach 2013-2016 reaktor naczelny czasopisma „Literaturoznawstwo”. Popularyzator nauki i kultury. Juror konkursów teatralnych „Melpomena”, „Marcinek” i konkursu dla aktorów „Modjeska Calling”. Autor książek Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym (Poznań 2011) i Wolność, równość, teatr. Pięć lat Sceny Roboczej (Poznań 2017).
Spis najważniejszych publikacji
Książki:
- Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.
- Wolność, równość, teatr. Pięć lat Sceny Roboczej (2012-2017), Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2017.
- Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2019.
Artykuły w czasopismach:
- Zwrot polityczny?, „Literaturoznawstwo” 2012-2013, nr 6-7.
- Czarna tęcza. Krytyka performatywna, „Czas Kultury”, 2013, nr 6.
- Wykorzenienie i osadzenie. Dramat zmiennych granic w polskim teatrze współczesnym, „Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym” 2013, nr 13.(Publikacja dostępna: http://www.staff.amu.edu.pl/~comparis/index.php?option=com_content&view=article&id=297%3Awykorzenienie-i-osadzenie-dramat-zmiennych-granic-w-polskim-teatrze-wspoczesnym&catid=52%3Aqporownaniaq-nr-13&I)
- Romeo Castellucci i dekonstrukcja idei, „Teatr” 2013, nr 11.
- Spadkobiercy Derridy, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 121/122.
- Rodrigo Garcia, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 123.
- Historie równoległe, zbieżne, przeciwstawne. Teatr dramatyczny w filmie jako alternatywa i dopełnienie fabuły, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88.
- Chaos improwizacji // Teatr niekonsekwencji, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2015, nr 130.
- Performans historii wobec polityki historycznej, „Opcje”, tom 1, 2015, nr 98-99, ss. 6-14.
- Tasmańskie serce – nienawiść w miłości, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 5.
- Rzeczywistość boli. Wstyd i trauma jako Reality show(s), „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 12.
Rozdziały w monografiach::
- Teatr otwarty. Performanse Porywaczy Ciał wobec estetyki zdarzenia, w: Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s. 107-118.
- Od symulacji do dyskursu historycznego. Polska dramaturgia najnowsze wobec rzeczywistości, w: Przechadzki po polskiej literaturze najnowszej, Joanna Grądziel-Wójcik, Joanna Jastrzębska, Zbigniew Kopeć, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014, s. 157-170.
- Estetyka doświadczenia a doświadczenie estetyczne w twórczości dramatycznej Tadeusza Słobodzianka, w: Dramat i doświadczenie, red. Beata Popczyk-Szczęsna, Magdalena Fizgał, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 399-413.
- Sceniczna docudrama. Współczesny dramat polski wobec rzeczywistości, w: Idee, wartości, słowa w życiu publicznym, red. Grzegorz Majkowski, Leszek Kuras, Justyna Makowska, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2014, s. 25-35.
- Film i techniki filmowe we współczesnym teatrze polskim, w: Teatr wobec filmu. Film wobec teatru, red. Ewa Partyga, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015, s. 83-102.
- Przed teatrem historia leży. Opowieści lokalne na scenach poznańskiego Teatru Nowego, w: Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej, red. Ewa Wąchocka, Dorota Fox, Aneta Głowacka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 167-180.
- От симуляции к историческому дискурсу. Новейшая польская драматургия перед лицом реальности, w: Прогулки по современной польской литературе. Сборник статей, red. Joanna Wójcik, Zbigniew Kopeć, Joanna Jastrzębska, Wydawnictwo Naukowe UAM, АНО ДО „СЦДБ”, Sankt Petersburg 2015, s. 159-171.
- Wcielenia „obrzędu świętokradzkiego”. Polityczne, społeczne i popkulturowe rytuały w teatralnych realizacjach „Dziadów” Adama Mickiewicza, w: Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a performatyką, red. ks. Erwin Mateja, Zbigniew W. Solski, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016, s. 271-282.
- (Od)grywanie historii. Pamięć i postpamięć drugiej wojny światowej w polskim dramacie i teatrze, w: Ślady II wojny światowej i Zagłady w najnowszej literaturze polskiej, red. Barbara Sienkiewicz, Sylwia Karolak, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2016, s. 129-144.
Prezentacje
- Ubabrani, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 2.
- Evan Tsitsias „Aftershock”, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 5.
- John Guare „Three Kinds of Exile”, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 10.
- Lucy Kirkwood, „Chimerica”, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 12.
- Ben Henley, The Jacksonian, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 5.
- Habe die Ehre (Bóg, Honor, Ojczyzna), „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 10.
- Godot Przybył (Minoru Betsuyaku), „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 4.
- Norman Lock, The Sinking Houses, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 2.
- H2O, Jane Martin, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 1.
- Rajiv Joseph Strażnicy Tadż Mahal, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 708.
- Łasza Bungadze Prezydent przybył z wizytą, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 707.
- Haoraan Wang, Czerwony pawilon w betonowym lesie, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 703.
- Horror w kampusie, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 702.
- Fala uderzeniowa, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 701.
- Zobaczyć różowe słonie, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 700.
- Torben Betts, Niepokonani, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 699.
- Pomona, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 3.
- Propaganda Swing, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 9.
- Dzień buntu psów, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 11.
- Coraz trudniej rozmawiać o offie, „Nietak!t” 2016, nr 1(24).
Recenzje
- Kadrowanie tożsamości, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2013, nr 114.
- Biedni chcą do nieba, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2013, nr 118.
- Bohater na miarę, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2013, nr 117.
- Wszystko na sprzedaż, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 124.
- Nasz mały wielki teatr, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 120.
- Wiosna Hitlera, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 123.
- Między innymi, DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA , tom 1, nr 126, s. 114-116, 2015.
- Kalisz, Kadalisz, Kaliszmar, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2015, nr 127/128.
- Matki spalonej ziemi, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 132.
- Widzę, to co widzę (i w ogólę się nie wstydzę), „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 133-134.
- Każdy sobie, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 135.
- Nie wychodź bez parasolki, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 136.
- Gore!, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 131.
- Ślady Innego, „Teatr” 2013, nr 3.
- Bejbi blues, „Teatr” 2014, nr 1.
- Duszyczki śpiewają soul, „Teatr” 2014, nr 5.
- Smoleńska mitologia, „Teatr” 2014, nr 6.
- Piękni ludzie, smutne opowieści, „Teatr” 2014, nr 4.
- Święto bez świętych, „Teatr” 2014, nr 2.
- Wciąż wojna trwa, „Teatr” 2015, nr 1174.
- Samotność, „Teatr”, tom 1, nr 1173.
- Non-fiction, „Teatr” 2016, nr 2.
- Rycerstwo libidalne, „Teatr” 2016, nr 6.
- Noc śmiechu i przemiany, „Teatr” 2016, nr 11.
- Jak być widzem (i przetrwać), „Teatr” 2016, nr 12.