Piotr Dobrowolski

Collegium Maius, pokój nr 216

e-mail: p.dobro@amu.edu.pl

Biogram

Prof. UAM dr. hab. w Zakładzie Estetyki Literackiej Instytutu Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Absolwent UAM i Dartington College of Arts na kierunku Performance Studies. Literaturoznawca, estetyk, teatrolog. Łącząc zainteresowania artystyczne i społeczne, zajmuje się problemami współczesnej estetyki w perspektywie performatywnej, politycznej i krytycznej. Krytyk teatralny i literacki, komentator życia artystycznego, tłumacz, eseista. Redaktor działu teatralnego internetowego wydania „Czasu Kultury”, stały współpracownik miesięcznika „Dialog”. Recenzent pism „Teatr”, „Didaskalia”; portalu internetowego „Teatralny.pl”. W latach 2013-2016 reaktor naczelny czasopisma „Literaturoznawstwo”. Popularyzator nauki i kultury. Juror konkursów teatralnych „Melpomena”, „Marcinek” i konkursu dla aktorów „Modjeska Calling”. Autor książek Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym (Poznań 2011) i Wolność, równość, teatr. Pięć lat Sceny Roboczej (Poznań 2017).

Spis najważniejszych publikacji

Książki:

  1. Estetyka odrzucenia w dramacie i teatrze współczesnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.
  2. Wolność, równość, teatr. Pięć lat Sceny Roboczej (2012-2017), Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2017.
  3. Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2019.

Artykuły w czasopismach:

  1. Zwrot polityczny?, „Literaturoznawstwo” 2012-2013, nr 6-7.
  2. Czarna tęcza. Krytyka performatywna, „Czas Kultury”, 2013, nr 6.
  3. Wykorzenienie i osadzenie. Dramat zmiennych granic w polskim teatrze współczesnym, „Porównania. Czasopismo poświęcone zagadnieniom komparatystyki literackiej oraz studiom interdyscyplinarnym” 2013, nr 13.(Publikacja dostępna: http://www.staff.amu.edu.pl/~comparis/index.php?option=com_content&view=article&id=297%3Awykorzenienie-i-osadzenie-dramat-zmiennych-granic-w-polskim-teatrze-wspoczesnym&catid=52%3Aqporownaniaq-nr-13&I)
  4. Romeo Castellucci i dekonstrukcja idei, „Teatr” 2013, nr 11.
  5. Spadkobiercy Derridy, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 121/122.
  6. Rodrigo Garcia, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 123.
  7. Historie równoległe, zbieżne, przeciwstawne. Teatr dramatyczny w filmie jako alternatywa i dopełnienie fabuły, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88.
  8. Chaos improwizacji // Teatr niekonsekwencji, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2015, nr 130.
  9. Performans historii wobec polityki historycznej, „Opcje”, tom 1, 2015, nr 98-99, ss. 6-14.
  10. Tasmańskie serce – nienawiść w miłości, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 5.
  11. Rzeczywistość boli. Wstyd i trauma jako Reality show(s), „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 12.

Rozdziały w monografiach::

  1. Teatr otwarty. Performanse Porywaczy Ciał wobec estetyki zdarzenia, w: Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s. 107-118.
  2. Od symulacji do dyskursu historycznego. Polska dramaturgia najnowsze wobec rzeczywistości, w: Przechadzki po polskiej literaturze najnowszej, Joanna Grądziel-Wójcik, Joanna Jastrzębska, Zbigniew Kopeć, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014, s. 157-170.
  3. Estetyka doświadczenia a doświadczenie estetyczne w twórczości dramatycznej Tadeusza Słobodzianka, w: Dramat i doświadczenie, red. Beata Popczyk-Szczęsna, Magdalena Fizgał, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 399-413.
  4. Sceniczna docudrama. Współczesny dramat polski wobec rzeczywistości, w: Idee, wartości, słowa w życiu publicznym, red. Grzegorz Majkowski, Leszek Kuras, Justyna Makowska, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2014, s. 25-35.
  5. Film i techniki filmowe we współczesnym teatrze polskim, w: Teatr wobec filmu. Film wobec teatru, red. Ewa Partyga, Grzegorz Nadgrodkiewicz, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2015, s. 83-102.
  6. Przed teatrem historia leży. Opowieści lokalne na scenach poznańskiego Teatru Nowego, w: Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej, red. Ewa Wąchocka, Dorota Fox, Aneta Głowacka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 167-180.
  7. От симуляции к историческому дискурсу. Новейшая польская драматургия перед лицом реальности, w: Прогулки по современной польской литературе. Сборник статей, red. Joanna Wójcik, Zbigniew Kopeć, Joanna Jastrzębska, Wydawnictwo Naukowe UAM, АНО ДО „СЦДБ”, Sankt Petersburg 2015, s. 159-171.
  8. Wcielenia „obrzędu świętokradzkiego”. Polityczne, społeczne i popkulturowe rytuały w teatralnych realizacjach „Dziadów” Adama Mickiewicza, w: Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a performatyką, red. ks. Erwin Mateja, Zbigniew W. Solski, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016, s. 271-282.
  9. (Od)grywanie historii. Pamięć i postpamięć drugiej wojny światowej w polskim dramacie i teatrze, w: Ślady II wojny światowej i Zagłady w najnowszej literaturze polskiej, red. Barbara Sienkiewicz, Sylwia Karolak, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2016, s. 129-144.

Prezentacje

  1. Ubabrani, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 2.
  2. Evan Tsitsias „Aftershock”, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 5.
  3. John Guare „Three Kinds of Exile”, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 10.
  4. Lucy Kirkwood, „Chimerica”, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2013, nr 12.
  5. Ben Henley, The Jacksonian, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 5.
  6. Habe die Ehre (Bóg, Honor, Ojczyzna), „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 10.
  7. Godot Przybył (Minoru Betsuyaku), „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 4.
  8. Norman Lock, The Sinking Houses, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 2.
  9. H2O, Jane Martin, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej Teatralnej, Filmowej, Radiowej, Telewizyjnej” 2014, nr 1.
  10. Rajiv Joseph Strażnicy Tadż Mahal, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 708.
  11. Łasza Bungadze Prezydent przybył z wizytą, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 707.
  12. Haoraan Wang, Czerwony pawilon w betonowym lesie, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 703.
  13. Horror w kampusie, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 702.
  14. Fala uderzeniowa, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 701.
  15. Zobaczyć różowe słonie, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 700.
  16. Torben Betts, Niepokonani, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2015, nr 699.
  17. Pomona, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 3.
  18. Propaganda Swing, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 9.
  19. Dzień buntu psów, „Dialog. Miesięcznik Poświęcony Dramaturgii Współczesnej” 2016, nr 11.
  20. Coraz trudniej rozmawiać o offie, „Nietak!t” 2016, nr 1(24).

Recenzje

  1. Kadrowanie tożsamości, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2013, nr 114.
  2. Biedni chcą do nieba, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2013, nr 118.
  3. Bohater na miarę, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2013, nr 117.
  4. Wszystko na sprzedaż, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 124.
  5. Nasz mały wielki teatr, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 120.
  6. Wiosna Hitlera, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2014, nr 123.
  7. Między innymi, DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA , tom 1, nr 126, s. 114-116, 2015.
  8. Kalisz, Kadalisz, Kaliszmar, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2015, nr 127/128.
  9. Matki spalonej ziemi, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 132.
  10. Widzę, to co widzę (i w ogólę się nie wstydzę), „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 133-134.
  11. Każdy sobie, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 135.
  12. Nie wychodź bez parasolki, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 136.
  13. Gore!, „DIDASKALIA. GAZETA TEATRALNA” 2016, nr 131.
  14. Ślady Innego, „Teatr” 2013, nr 3.
  15. Bejbi blues, „Teatr” 2014, nr 1.
  16. Duszyczki śpiewają soul, „Teatr” 2014, nr 5.
  17. Smoleńska mitologia, „Teatr” 2014, nr 6.
  18. Piękni ludzie, smutne opowieści, „Teatr” 2014, nr 4.
  19. Święto bez świętych, „Teatr” 2014, nr 2.
  20. Wciąż wojna trwa, „Teatr” 2015, nr 1174.
  21. Samotność, „Teatr”, tom 1, nr 1173.
  22. Non-fiction, „Teatr” 2016, nr 2.
  23. Rycerstwo libidalne, „Teatr” 2016, nr 6.
  24. Noc śmiechu i przemiany, „Teatr” 2016, nr 11.
  25. Jak być widzem (i przetrwać), „Teatr” 2016, nr 12.